Building Legal Awareness of Citizens Through Civic Participation Competence in Civic Education

https://doi.org/10.62079/abjad.v2i2.34

Authors

  • Siska Damayanti Universitas Pendidikan Indonesia
  • Wafa Khairunisa Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nur Fajriani S Universitas Pendidikan Indonesia

Keywords:

Legal awareness of citizens, Civic participation, Civic education

Abstract

The development of citizens' legal awareness is a critical aspect in ensuring the sustainability and stability of a country. Therefore, efforts to build citizens' legal awareness are also fostered through education. Civic Education is viewed as a strategic platform to build citizens' legal awareness, as one of the competencies in civic education is oriented towards civic participation. This research aims to explore the role of Civic Education in building citizens' legal awareness through the strengthening of Civic Participation competence. Using a qualitative approach and literature study method, this research reveals that through Civic Education, legal awareness can be developed using Project Citizen, Role Playing, and Debate teaching methods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AnnisaSuprapto, Z. (2022, Juni 7). Rendahnya kesadaran hukum masyarakat Indonesia. Kompasiana. https://www.kompasiana.com/zahraannisasuprapto/629f62bcbb44863e5d15f022/rendahnya-kesadaran-hukum-masyarakat-indonesia

Destikasari, R. (2016). Peran Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (PKn) dalam Meningkatkan Kesadaran Hukum Siswa (Studi Anlisis Deskriptif di SMK Wiworotomo Purwokerto). Universitas Muhammadiyah Purwokerto.

Farahdila Putri, N., Vionia, E., & Michael, T. (2020). Pentingnya Kesadaran Hukum dan Peran Masyarakat Indonesia Menghadapi Penyebaran Hoax Covid-19. Media Keadilan: Jurnal Ilmu Hukum, 11(1), 98–111. https://doi.org/10.31764/jmk

Galih Puji Mulyoto, & Samsuri. (2017). Pengaruh Model Project Citizen dengan Pendekatan Saintifik Terhadap Penguasaan Kompetensi Kewarganegaraan dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. 14(1), 105–118.

Handayani, S., & Rani, A. R. (2022). Analisis Kebijakan Pendidikan dan Implementasinya Terhadap Pendidikan Islam di Jerman . Journal on Teacher Education, 4(2), 1117–1123. https://doi.org/10.31004/jote.v4i2.10237

Hasibuan, Z. (2016). Kesadaran Hukum dan Ketaatan Hukum Masyarakat Dewasa Ini. Jurnal Justitia: Jurnal Ilmu Hukum Dan Humaniora, 1(01).

Hasugian, C. R. (2022). Pentingnya Penerapan Kesadaran Hukum dalam Hidup Bermasyarakat. De Cive : Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(9), 328–336. https://doi.org/10.56393/decive.v2i9.1594

Komalasari, K. (2013). Pembelajaran Kontekstual : Konsep dan Aplikasi. PT Refika Adiatama.

Kuncorowati, P. W. (2009). Menurunnya Tingkat Kesadaran Hukum Masyarakat di Indonesia. Jurnal Civics, 6(1), 61–75.

Marsinah, R. (2016). Kesadaran Hukum sebagai Alat Pengendali Pelaksanaan Hukum di Indonesia. Jurnal Ilmiah Hukum Dirgantara, 6(2), 86–96. https://doi.org/10.35968/jh.v6i2.122

Muzaki, A. N., Trisiana, A., & Putri, E. S. (2022). Pemahaman Model Project Citizen Bagi Siswa SMA/MA Dalam Memperkokoh Identitas Nasional. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKN, 9(1), 13–26.

Nurgiansah, T. H., & Widyastuti, T. M. (2019). Membangun Kesadaran Hukum Mahasiswa PPKn UPY dalam Berlalu Lintas. Civic Edu: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 2(2), 2580–0086.

Putri, A. S. S. (2022). Pentingnya Kesadaran Hukum pada Lingkungan Masyarakat. De Cive : Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(12), 457–465. https://doi.org/10.56393/decive.v2i12.1597

Quigley, C.N., B., Jr. J. H., & Bahmueller, C. F. (1991). CIVITAS: a frame work for civic education. Center for Civic Education.

Reichert, F., & Print, M. (2017). Civic participation of high school students: the effect of civic learning in school. Educational Review, 70(3), 318–341. https://doi.org/10.1080/00131911.2017.1316239

Rizal, R. (2020). Peran Guru PKn dalam Meningkatkan Kesadaran Hukum bagi Siswa di SMA Negeri 1 Jatirago. IKIP PGRI Bojonegoro.

Silvan egistian Nugraha. (2022). Penerapan Metode Debat Dalam Mata Pelajaran PPKn Untuk Mengembangkan Partisipasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Penelitian Bidang Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 57–64.

Soekanto, S. (1983). Beberapa Permasalahan Hukum dalam Kerangka Pembangunan di Indonesia. Penerbit Yayasan UI.

Stekelenburg, J. van, Klandermans, B., & Akkerman, A. (2016). Does Civic Participation Stimulate Political Activity? Journal of Social Issues, 72(2), 286–314. https://doi.org/10.1111/josi.12167

Sudarsih, S. (2017). Nilai Kesederhanaan dan Nilai Kedisiplinan sebagai Landasan Kehidupan Masyarakat Jepang. KIRYOKU, 1(3), 48–53. https://doi.org/10.14710/kiryoku.v1i3.48-53

Suryo, H. (2015). Budaya Politik Negara Maju dan Negara Berkembang: Suatu Perbandingan. Transformasi, 1, 1–47.

Wahab, A. A., & Sapriya. (2011). Teori dan Landasan Pendidikan Kewarganegaraan (Riduwan & Rohmiyati, Ed.). Alfabeta CV.

Wijaya Aprianda. (2020). Integrasi Model Pembelajaran Role Playing dengan Multimedia dalam Meningkatkan Keterampilan Partisipasi Sosial Siswa. Jurnal Edueksos, 9(1), 98–113.

Winataputra, U. S., & Budimansyah, D. (2012). Pendidikan Kewarganegaraan dalam Perspektif Internasional (Konteks, Teori, dan Profil Pembelajaran). Widya Aksara Press.

Wiyono, S. (2016). Strategi Pengembangan Pendidikan Kesadaran Hukum Berdasarkan Pancasila. Maksigama Jurnal Hukum, 1–20.

Published

2024-09-01

How to Cite

Damayanti, S., Khairunisa, W., & Fajriani S, N. (2024). Building Legal Awareness of Citizens Through Civic Participation Competence in Civic Education. Abjad Journal of Humanities & Education, 2(2), 91–99. https://doi.org/10.62079/abjad.v2i2.34